Fick du för lite sömn inatt också? Och undrar hur du ska ta dig igenom dagen? Dietisten Karin Magnusson tipsar om livsmedel som gör att du orkar hela dagen (japp, choklad och kaffe är med!).

N

är man har sovit totalt två timmar på natten och vet att man ska ta hand om en bebis en hel dag kan livet kännas ganska utmanande. Att pigga upp sig med mat och dryck ligger då ofta nära till hands, men vad ska man egentligen satsa på för livsmedel för att orka?

Karin Magnusson.

– Det finns inget vetenskapligt belagt om uppiggande mat, men man kan tänka att det generellt är bra med fibrer och protein och även med mat som är lite stark, då vaknar man ju i alla fall till rent tillfälligt. Lite choklad kan nog till och med vara bra för piggheten, säger dietisten Karin Magnusson, 41, mamma till Jack, 6, Judith, 4, och Majken 2,5, samt bonussonen Vigor, 11.

Enligt Karin finns det däremot ingen mat som helt magiskt gör en trött småbarnsmamma superpigg:

– Mitt tips är att satsa på näring. Bär, frukt, grönsaker, rotfrukter, nötter och frön är proppade med vitaminer, mineraler och antioxidanter. Kombinera med proteiner som finns i ägg, bönor, linser, fisk, kyckling, kvarg, keso och kött samt fibrer från grovt bröd, knäckebröd, mathavre, matvete, quinoa och fullkornsris, tipsar hon.

Förbered veckans matintag

Äter man den här typen av mat ger man kroppen de bästa förutsättningarna för att hålla sig frisk.

– En frisk kropp är piggare än en halvsjuk eller sjuk. Den här maten ger också långsam energi som gör dig långvarigt piggare, säger Karin.

De flesta av oss är nog mer benägna att stoppa i oss choklad och hinka kaffe eller energidryck när vi är som tröttast. Och det måste få vara helt okej ifall det gör att man orkar dagen!

– Såklart kan du krydda dagen med några koppar kaffe och även några rutor god choklad, men se till att ha en bra bas, säger Karin och tillägger:

– Av kaffe och te kan man absolut bli pigg eftersom det innehåller det uppiggande ämnet koffein. Choklad piggar också upp, men då är det sockret som gör att blodsockret höjs. Och energidryck innehåller ju både koffein, socker och dessutom ofta något uppiggande ämne såsom guarana, så visst blir man pigg av det, säger hon.

Vilket är ditt bästa tips för att man ska känna sig piggare efter en sömnlös natt under föräldraledigheten?
– Att du själv eller din partner förbereder veckan och kokar massa ägg som kan läggas i kylen, gör en stor smoothieladdning eller mixar energibollar som ni fryser in. Då har du nyttiga och bra grejer att plocka fram som kan pigga upp dig snabbt. En rivig shot med ingefära kan också vara mentalt uppiggande!

Mat som ger mer energi (och därmed gör dig lite piggare) under en föräldraledig dag

  • Bär och frukt
  • Grönsaker och rotfrukter
  • Nötter och frön
  • Ägg
  • Bönor och linser
  • Fisk
  • Kyckling
  • Kvarg
  • Keso
  • Kött
  • Grovt bröd
  • Knäckebröd
  • Mathavre
  • Matvete
  • Quinoa
  • Fullkornsris
  • Och såklart smågodis, choklad, energidryck eller vad som får dig att överleva dagen (reds anm)!

Sova gott – utan sömnmetod!

  • Barnpsykolog Malin Bergström lär dig hur barnet och du får bäst sömn
  • Så skapar du din egen sömnmetod som passar just er!
  • Tycker ni olika som föräldrar? Så här löser ni konflikten.


NUVARANDE Föräldraledig och dödstrött? Här är maten (och godiset!) som piggar upp
NÄSTA 9 stadier vi går igenom när vi plussar på stickan