15 frustrerande saker som alltid händer när vi kontaktar Försäkringskassan

Förr eller senare måste vi göra det. Kontakta myndigheternas myndighet. Byråkratins högborg. Tålamodets ultimata utmanare. Ja, vi talar givetvis om Försäkringskassan.

1. Vi börjar med de mentala förberedelserna.

2. Jaaa! De har ju en app. Varför använde jag inte bara den sist? Visstja… för att man inte kan göra någonting i appen.

 

3. Vi går in på webben istället. Logga in. Bank ID. Jag har tålamod.

 

4. Hur var det nu? Ska en ”anmäla” eller ”ansöka om” föräldrapenning? Ansök! Nehepp, det var fel. Anmäl! Nähä, det kunde jag inte göra här nej.

 

5. Jag får ringa dem. ”Du har plats 271 i kön, men vi jobbar för att ta emot ditt samtal så fort som möjligt”.

6. JAG KOM FRAM! Men det är ingen där? Hallå? Haaaaallå

7. Okej, jag ringer igen. ”Du har plats 193 i kön, men vi jobbar för att ta emot ditt samtal så fort som möjligt”.

 

8. Får ett svar av en handläggare. Skönt. Allt som krävs är att jag skickar in blankett A3:45. *skriver ut A3:45, skickar in*

 

9. Inget svar.

 

10. Jag ringer. ”Du har plats 202 i kön, men vi jobbar för att ta emot ditt samtal så fort som möjligt”.

 

11. Får kontakt med annan handläggare. ”Vi har inte fått någon blankett”. Eh jo, jag skickade den. Denna handläggare säger även emot den första. Jag skulle ha skickat in blankett C3:45 istället.

 

12. *skriver ut C3:45, skickar in*

 

13. Inget svar.

 

14. Inget svar.

 

15. Besked kommer på posten. Beskedet är att det du frågade efter visst ska stå på hemsidan.

 

Vill du läsa fler roliga listor? Gilla mama på Facebook så missar du inget!

Du har väl inte glömt att ladda ned vår app? Missa ingenting från din favoritsajt – ladda ned mama nu!

mama-nu-app-logo-1.jpg

 

NUVARANDE 15 frustrerande saker som alltid händer när vi kontaktar Försäkringskassan
NÄSTA 10 anledningar att fira fars dag