Dags för nytt jobb efter föräldraledigheten? Undvik dessa 5 misstag

Dags för nytt jobb? Psykologen och kommunikationsexperten Angela Ahola hjälper dig att ta kontrollen över hur du upplevs på arbetsintervjun.

Många kvinnor väljer att byta jobb efter föräldraledigheten och är det någon gång man är ringrostig i arbetslivet så är det ju då! Att gå på arbetsintervju kan vara utmanande även när man är inne i jobbsvängen, men det blir ofta desto mer utmanande efter just en lång ledighet.

Angela Ahola, doktor i psykologi och kommunikationsexpert, menar att vi inte har mer än några minuter på oss att skapa ett första intryck – och detta görs redan inom loppet av hundra millisekunder.

mama bad henne lista de fem största misstagen vi gör när vi ska presentera oss själva.

5 vanliga misstag att undvika på arbetsintervjun

  1. Vi vill glänsa. Vi är så fokuserade på att leverera att vi glömmer bort att vara intresserade av den vi möter. Ställ frågor och lyssna!
  2. Fel klädd. Det är skillnad på ett affärsmingel, bröllop och en anställningsintervju. Vem ska du träffa och vad är det för sammanhang? Genom att vara ändamålsenligt klädda visar vi respekt och signalerar att vi visst kan bli en del av laget.
  3. Vi tar inte vårt digitala intryck på allvar. Idag möts vi allt oftare över nätet. Glöm inte att ditt mejl eller din profilbild kan få en utslagsgivande roll – både när det kommer till att attrahera drömjobbet, samarbetet eller en dejt.
  4. För stel och affärsmässig. Ingen vill samarbeta med en robot, inte heller med en alltför översvallande person. Människor som är uttrycksfulla upplever vi som mer karismatiska. Dela något personligt och kul om dig själv. Beskriv din idé eller det du vill göra i bilder, måla upp en vision.
  5. Du är mentalt men inte känslomässigt förberedd. Det här är klyschigt men sant. Vi behöver tro på oss själva. Jobba på vår självbild. Gör övningar för att få upp självförtroendet inför viktiga möten.

Angela Ahola är kommunikationsexpert och doktor i psykologi. Hon har bland annat skrivit boken ”Konsten att göra intryck”. Foto: Peter Knutson

mamas karriärevent den 9 oktober kommer Angela Ahola lära oss mer om hur vi kan ta kontrollen över hur vi uppfattas av andra – både IRL och på nätet, och om varför det är så viktigt att lära sig bemästra konsten att göra intryck. Missa inte!

mamas karriärevent

mamas karriärevent är för dig som kanske drömmer om att byta karriär, funderar på att starta eget eller som helt enkelt vill hitta en bättre balans mellan jobb och familjeliv. Den 10 april bjuder vi in till en helkväll med föreläsningar, nätverkande och inspiration!

Föreläsare: Lisa Gunnarsson, VD på LinkedIn och Angela Ahola, kommunikationsexpert och doktor i psykologi.

Plats: Bonnierhuset, Torsgatan 21 i Stockholm.

Datum: Tisdagen den 9 oktober.

Tid: 18.00-20.30 (dörrarna öppnas 17.30).

Pris: Prenumerant: 349 kr. Icke prenumerant: 399 kr.

Ett glas vin och tilltugg ingår i biljettpriset, liksom en goodiebag. 

Läs mer och köp din biljett här.

NUVARANDE Dags för nytt jobb efter föräldraledigheten? Undvik dessa 5 misstag
NÄSTA 6 läsare om sina mammamagar: ”Fantastiska mage, jag är så stolt över dig!”