Gravid i sommar? Bästa tipsen för att må bra i värmen

Gravid-sommar: Luftiga klänningar, flipflops och soft semestertempo? Eller snarare: Svullna ben och skavig bikini … Att vara gravid på sommaren kan vara underbart – eller alldeles, alldeles hemskt. Här är 11 bästa knepen för en skönare gravid-sommar:

1. Gravid-frossa i glass

Glass i stora lass? Gärna! Och byt gärna ut varannan dajmstrut mot en hemgjord, blixtsnabb, nyttig drömbägare. Gott för både bebben och gravi-magen hen ligger i. Testa till exempel:

Bärsorbet: Lägg en frusen banan, cirka 1 ½ dl frusna bär och en halv avokado i en mixer. Mixa. Späd eventuellt med lite vatten.

Mango-dröm:  2 dl frusen mango, ½–1 dl kokosmjölk och, om du vill, lite banan.

Chokladchock: 1 frusen banan, ½ avokado, 2 msk kakao,  3 dadlar, 1 tsk vaniljpulver.

2. Skippa sockret  – slipp gravid-suget

Okej, let’s face it: många av oss som är på smällen går runt med ett konstant sug efter att äta. Och ja, vi behöver käk och kan passa på att njuta lite extra under graviditeten, men … lider du av suget? Prova då att strypa sockerintaget helt ett tag. Sött är nämligen den smak som triggar vår aptit allra mest, vilket gör att vi bara vill ha mer och mer och mer. Satsa på en proteinrik kost med mycket grönt för att hålla dig balanserad, osugen och mätt. Låt färsk frukt och bär stå för sötman. Och när du vill lyxa till det – njut av goda oliver och pastöriserade ostar.

3. Älska mörkgrönt

Persilja, spenat, nässlor, mynta, basilika– det svämmar över av grönska både i naturen och butikerna just nu. Så fyll sallader, röror, vinägretter, soppor och smoothies med mörkgröna grönsaker.

   – Fytokemikaliena i växterna har massor av hälsofördelar: De är antiinflammatoriska, virus- och bakteriedödade, skyddar mot cancer och är dessutom rika på järn och andra näringsämnen som ger en bra boost för den gravida kroppen, säger näringsfysiologen Kristina Andersson som skrivit boken ”Eat clean”.

4. Gravid-simma lugnt

Den viktlösa känslan, det svala vattnet, tystnaden, egentiden, motionen – det finns många skäl till att hoppa  i plurret när du är gravid. Men satsa på crawl, ryggsim eller vattengympa om du vill  motionera mycket i vattnet under graviditeten.
– Crawl skapar en bålrotation som hjälper till att hålla ryggraden rörlig, till skillnad från bröstsim, där du får kraftig bakåtböjning i nacke och nedre delen av bröstkorgen, säger David Felhendler, sjukgymnast på Löparakuten  i Stockholm.
– Då många redan är stela i nedre bröstkorgen på grund av allt sittande, tvingas man vid bröstsim att ta ut för mycket rörlighet längst ner i ryggen och bäckenet. Det kan ge ländryggs- och bäckensmärtor samt ischias. Gravida tappar dessutom gradvis sitt bålstöd och blir mer utsatta, vilket kan ge onödiga besvär.

5. Gravid-knip i hängmattan

– Knipövningar kan motverka bäckenbottenuppluckring/foglossning som många gravida tjejer tyvärr drabbas av, säger yogaläraren Karin Björkegren Jones som skrivit boken ”Knip dig till bättre hälsa”, samt tagit fram knipvideor som finns på tena.se.
– En stark bäckenbotten kommer dessutom att göra det lättare att komma i form efter din graviditet, och ge skönare sex, säger hon.

Satsa på 5 minuters knipträning varje dag. Bra knipträning bör ge styrka, uthållighet och snabbhet:
Styrka: Knip 10 gånger så hårt du kan i 5 sekunder. Slappna av lika länge mellan varje knip.
Uthållighet: Knip lite lagom  i upp till 1 minut.
Snabbhet: Knip ett lagomknip  i 3 sekunder, vila 3 sekunder.  Upprepa 10 gånger.

6. Solsäkra gravid-huden

   – När du är gravid är det full rulle på hormonerna, bland annat får du ökad produktion av MSH (melanocyterna) som reglerar pigmentet i kroppen. Det kan leda till mörka eller ljusa fläckar i huden. Leverfläckar och fräknar kan också förändas. Så var försiktig med solen och var extra noga med solkräm, säger hudterapeuten och artisten Kayo Shekoni som driver bloggen beYOUtiful på healthyliving.se.

Och du … solkrämer är färskvara. Unna dig ett nytt solskydd med solfaktor 30, och gärna ett speciellt skydd för ansiktet med solfaktor 50.

7. Testa osteopati

En osteopat kan hjälpa dig som är gravid med allt från muskelspänningar till att skapa förutsättningar för en kortare och lättare förlossning.
– Många faktorer spelar in för en skön graviditet och lättare förlossning, till exempel förbättrad funktion i bäckenleder, symmetri i bäckenet och därmed en optimal födelsekanal, säger osteopaten Luke Bennet Warner.
– Vid besvär som halsbränna och försvårad andning kan vi hjälpa rörligheten i bröstryggrad, revbensleder och mjukdelar.

Barnmorskan Karin Petrovic har goda erfarenheter av  osteopatibehandling.
– Min erfarenhet visar att de som varit hos en osteopat känner sig mindre smärtbelastade och mer rörliga. Rådgör dock med din läkare, och undvik behandling de första tre månaderna.

8. Gravid-planera för framtiden

En graviditet kan vara underbar, skimrande och förväntansfull. Men också orolig, stressande och läskig. Hur ska det bli? Och hur ska livet gå ihop med bebis?

   – Mycket oro föds av att vi vet att livet kommer att förändras, men inte riktigt hur. Tala igenom med din partner, eller annan närstående, hur just ni/du vill ha det. Föräldraliv kan se olika ut, säger coachen Marie Öfvergård.

Vad är viktigt för dig? Vad kommer att göra dig till en lycklig mamma? Behöver du jobba, eller är du helt föräldraledig? Se över just din verklighet, skriv ner vad som är viktigt för dig och skapa sedan rutiner som du, din bebis och resten av familjen trivs med.

9.  Få fart på gravid-vätskan

Elefantfötter? Benen i högläge kan lindra och att röra på fötterna skapar välbehövlig cirkulation. Men se också till att röra på benen.
– Venflödet från fötterna är beroende av att vadmusklerna jobbar, så rör på fotlederna. Att dra ner på saltmängden i maten kan också minska vätskeansamling i kroppens vävnader, säger osteopaten Luke Bennet Warner.
– Kom dock ihåg att viss vätske-ansamling är normal och påminn dig själv om att det kommer att bli som vanligt igen efter förlossningen.

10. Våga röra på gravid-kroppen

Mår du illa? Vill du helst ligga helt stilla i ett mörkt och svalt rum? Det är inte kul, vi vet. Men försök att röra på dig, om det går. Simma, gör mjuka yogarörelser, eller ta en lugn promenad.
– Att få lite cirkulation i kroppen kan hjälpa mot illamåendet, även om det känns helt otänkbart innan du kommit upp och iväg, säger gravidyogaläraren Jennie Liljefors som menar att yoga är optimalt under en graviditet.
– Du mjuknar i kroppen, låter stillhet möta rörelse, bygger styrka och stärker din kroppshållning. Du skapar en stark bäckenbotten och sätesmuskulatur. Yoga bygger dessutom integritet, medvetenhet och lugn, något du har extremt stor glädje av när du ska föda.

11.  Ta hand om gravid-fötterna

Ny viktfördelning, ökad vikt, svullnad och muskulatur som inte är lika spänstig. Att vara gravid är ingen barnlek för fötterna. Och som grädde på moset är det omöjligt att nå ner till derackarna. Är det någon gång du ska satsa på medicinsk fotvård så är det nu. Och ja, det är bättre än vanlig pedikyr!
– Medicinska fotvårdare är utbildade att även se och åtgärda problem som du har eller riskerar att få, inte bara att göra fötterna fina för stunden, säger Maria Andersson som driver fotfriden.se.

Text: Erika Kits Gölevik