Efter förlossningen – så återhämtar sig kroppen

Vi är beredda på att kroppen förändras under graviditeten. Men efter förlossningen, ska inte allt bara gå tillbaka till det gamla då? Lugn, här är guiden för återhämtningen av kroppen de sex första veckorna efter förlossningen.

Annonsen laddas.

Kroppens återhämtning första veckan efter förlossningen:

Att föda barn påverkar i princip hela kroppen. Tiden direkt efter förlossningen domineras av kroppsvätskor och smärta. Tacka lyckohormonet endorfin som tar värsta udden av det onda.

Detta händer i kroppen:

  • Livmodern arbetar med att dra ihop sig (eftervärkarna ger flash backs från förlossningen), mycket vätska ska lämna kroppen (vissa tycker att de kissar flera liter) och underlivet ömmar såklart – mer eller mindre beroende på i vilken omfattning du har spruckit och blivit sydd.
  • Avslaget (blödningen med sårsekret, hinnor och eventuella rester från moderkakan) kan vara väldigt rikligt i början. Ett tips är att ha madrasskydd i sängen hemma. Ladda upp med rejäla trosor som kan hålla lika rejäla bindor på plats.
  • Har du gjort ett kejsarsnitt smärtar ärret och du bör följa rekommendationerna om att ta smärtstillande mediciner regelbundet.
  • Efter en till tre dagar på BB får de flesta åka hem. Oftast efter att amningen kommit igång (vilket är ett smärt­kapitel för sig, ömma bröst är bara förnamnet, men de spända bomberna lugnar snart ned sig).

Så här tar du hand om dig:

  • Sittduscha underlivet, för att lindra smärtan. Passa på att kissa i duschen, vattnet sköljer bort urinet som annars kan svida i såren.
  • Ta värktabletter. Du måste inte ”härda ut”.
  • Drick mycket vatten och ät mat som hjälper dig att undvika förstoppning (det gör fortfarande ont att krysta). Det är extra viktigt för snittade att undvika sådant som ger gaser eftersom det smärtar i operationsärren. Är det svårt att ta i när du bajsar kan du hålla en binda mot mellangården.
  • En maggördel är bra hjälp för magen att dra ihop sig, och extra bra för kejsarsnittade (nysning och skrattanfall gör ont!).

Tips från barnmorskan:

– Ta det väldigt lugnt. Det tar kraft att komma igång med amningen. Efter förlossningen är man som överkörd av en lastbil och har inget bra försvar. Därför brukar jag be pappan (eller den andra mamman, eller en släkting reds. anm) vara lejonhanne som värnar familjens lugn och ro. Mamman ska inte behöva ta hand om besökare eller ens vara trevlig, säger Katarina Heed, barnmorska på Östra sjukhuset i Göteborg.

Kroppens återhämtning andra veckan efter förlossningen:

Bara för att allt känns bättre redan andra veckan (för det gör det, oftast) behöver du inte kasta dig rakt in i stora husmorsprojekt. Gå ut en promenad om du känner dig oväntat pigg snarare än att städa eller dra igång ett muffinsbak.

Det händer i kroppen:

  • Dina bröstvårtor blir ömma om du ammar, det är helt normalt. Men det ska inte göra ont mycket eller länge, efter ett par sugtag från bebisen ska den akuta smärtan klinga av. Testa profylaxandning för att ta dig igenom smärtvågen!
  • Progesteronhalterna i kroppen sjunker ner till normal nivå (progesteron är det som hindrar livmodern från att göra kraftiga sammandragningar under graviditeten). Det betyder bland annat att den glatta (icke viljestyrda) muskulaturen i kroppen återfår sin normala funktion – bland annat börjar tarmarna att fungera mer som de ska.
  • En sjuksköterska från BVC kommer, förmodligen, på hembesök (om det inte skedde redan förra veckan). Passa på att fråga allt du undrar över!

Så här tar du hand om dig:

  • Börja promenera lite. Att röra på sig underlättar återhämtningen och minskar risken för att drabbas av blodproppar.
  • Ta inte i för hårt, om dina avslagsblödningar blir klarröda igen är det en signal på att du anstränger dig för hårt. En extra skjuts blod är okej, men det ska inte flöda på.
  • Skaffa hjälp om det är svårt att amma, lite ömhet i bröstvårtorna är normalt men såriga, blodiga och kraftigt smärtande bröstvårtor ska du få hjälp med. Fråga på BVC eller kolla med Amningshjälpen.
  • Är dina bröstvårtor såriga eller får amningsblåsor av en ivrigt ätande bebis kan du testa att sätta kupor över vårtgården och låta vårtorna ”marinera” i bröstmjölken. Låt även gärna bröstvårtorna självtorka och lufta mellan amningarna.

Tips från barnmorskan:

– Det är ett gammalt prat även på BB att ”lite ont gör det” att amma. Men gör det vansinnigt ont efter de inledande sugtagen är det oftast fel teknik. Justera så att barnet gapar upp lite mer genom att ”rikta in barnet” så den har vårtan under näsan. Flytta barnet till bröstet, inte bröstet till barnet, säger Katarina Heed.

Annonsen laddas.

Kroppens återhämtning tredje veckan efter förlossningen:

Hormonnivåerna i kroppen håller på att plana ut till det normala och under den tiden är känslorna lite ”all over the place”, för att citera prins Daniel.

Det händer i kroppen:

  • Någonstans kring tredje dygnet efter förlossningen brukar den stora ”tredjedagsgråten” smälla till, när nyblivna mammor kan börja störtgråta över att se ett vackert moln (eller över en utspilld kaffekopp, för den delen). Men det är bara början för baby blues-känslorna som brukar hålla i sig ungefär i två veckor. Ungefär var tionde kvinna utvecklar också förlossningsdepression. Depressionen kan uppträda när som helst under det första halvåret efter förlossningen men är särskilt vanligt de första två månaderna. Din BVC-sjuksköterska ska följa upp hur du mår och i en eventuell behandling kan allt från läkarbesök till terapisamtal och medicinering bli aktuellt.
  • Nu är livmoderhalsen helt stängd igen, men slidmynningen är alltid lite mer öppen än den var före förlossningen. Dels av uppenbara skäl, som att en hel människa har passerat ut där, dels på grund av hormoner (vilket betyder att även kvinnor som blivit förlösta med kejsarsnitt påverkas). Det långvariga trycket under graviditeten leder också till försvagad bäckenbottenmuskulatur vilket kan bidra till känslan av att ha vuxit en storlek där nere.

Så här tar du hand om dig:

  • Släpp supermammaidealet. Tänk på att stjärnorna som går nyförlösta på premiär har ett helt hov som backar upp dem med påklädning (med lyxgördlar), mat (hälsokock hemma), barnpassning och frisyrfix (och att de, hur snygga de än ser ut i en kvart på röda mattan, ändå gråter en skvätt när de ammar på toaletten).
  • Ta en egen paus varje dag, om det så bara är på toa för dig själv med en tidning.
  • Gör dina knipövningar (alltså även du som har snittats). Kolla Knipövningar.se.

Tips från barnmorskan:

– Det finns så mycket förväntningar om att man ska vara så lycklig när man får barn. Många känner sig omhändertagande, men upplever inte den kärlek som de trott och det kan bidra till en känsla av skuld och skam, att inte vara den mamma man förväntade sig. Man kan också känna besvikelse och sorg över att förlossningen inte blev som tänkt. Det är okej. Det finns mycket prestige kring barnafödesel. Försök hitta någon att prata med om dina känslor, säger Katarina Heed.

Kroppen måste få återhämta sig efter förlossningen

Kroppens återhämtning fjärde veckan efter förlossningen:

Plötsligt är din lilla nyföding en månad gammal! Kroppen börjar kännas mer okej nu, men hjärnan är dimmig av sömnbrist.

Det händer i kroppen:

  • Aldrig någonsin i livet lider du så mycket av sömnbrist som när du har en liten bebis. Det är inte amningen som ger dig ”gröt i huvudet”, testa att väcka vem som helst en gång i kvarten flera veckor på raken så får du se hur snabba i tanken de är…

Annonsen laddas.

Så här tar du hand om dig:

  • Sov! Sov när som helst, när du kan. Tänkt inte ”jag ska bara” starta en tvättmaskin utan lägg dig bums på soffan och blunda när bebisen sover.
  • Be om hjälp. Lämna över matningar och byten när din partner kommer hem från jobbet. Testa att pumpa ur (eller ge ersättning) och låt din partner mata, om ni inte redan flaskmatar.
  • Kolla upp ditt järnvärde, ett superlågt järnvärde kan göra dig extra trött.

Tips från barnmorskan:

– Försök att vila på dagen, bebisen gör ingen skillnad på natt och dag – i många fall, säger Katarina Heed.

Kroppens återhämtning femte veckan efter förlossningen:

Fortfarande en fladdrig mage i storleken femmånadersgravid – ska det vara så här? Jo, det är nog bara att gilla läget (och gravidjeansen). Repetera frasen, ”det tog nio månader för kroppen att komma hit, låt den ta nio månader att hitta tillbaka”.

Det här händer i kroppen:

  • I samband med förlossningen tappar du cirka fem, tio kilo i vikt (barnet, efterbörden och en rejäl mängd vätska försvinner). Övriga kilon brukar försvinna under amningsperioden för de som ammar, men långt ifrån alla upplever att vikten ”rinner av dem”. För de mammor som inte ammar sker förbränningen i samma takt som annars.
  • Nu kan också nästa hormonchock dyka upp, håravfall! Under graviditeten har de förhöjda halterna av östrogen och progesteron gjort att flera hårstrån än vanligt förblir i växtfasen. En period efter att hormonerna har återgått till normala nivåer kan nio månaders uppdämt håravfall dra igång och det känns som att det finns mer hår i borsten än på huvudet.

Så tar du hand om dig:

  • Längtar du efter ditt smalare jag? Promenera mera och amningsfrossa i frukt med keso eller ägg i stället för choklad och bullar, men gör det i din egen takt.
  • Var snäll mot håret. Överdriv inte borstning, använd ett milt schampo, undvik hårfärgning och permanent.

Så säger barnmorskan:

– Jag har arbetat som barnmorska i 23 år och det är mycket värre för kvinnorna idag. De vill ha sin vanliga kropp direkt. Förr fick man lov att dallra och se ut lite som ett ras, nu ska man vara så himla käck, säger Katarina Heed.

Kroppens återhämtning sjätte veckan efter förlossningen:

Din livmoder börjar återgå till det normala, samtidigt som du inser att resten av vardagslivet inte alls gör det. Oavsett om du har fött första barnet eller fått småsyskon i familjen blir det nya livet helt annorlunda.

Det här händer i kroppen:

  • Du kanske får mens! Om du flaskmatar är det högst troligt att den dyker upp nu, cirka sex veckor efter förlossningen. Men även om du helammar kan din ägglossning faktiskt börja igen. Chansen är inte så stor för helammande mammor med bebisar som är yngre än ett halvår, men lita ändå inte på amning som preventivmedelsmetod.

Så tar du hand om dig:

  • Amning gör dina slemhinnor extremt torra. Använd gärna rikligt med glidmedel om du är sugen på samlag (och var beredd på att det kan ta tvärstopp, trots att du tror dig vara storlek XL numera).
  • Ventilera tankarna i en dagbok, med vänner eller mammagruppen.
  • Tänk igenom stora beslut två och tre gånger. Det här är inte bästa tiden i livet att göra slut, säga upp dig eller flytta.

Tips från barnmorskan:

– Nöj er med det lilla – sex måste inte alltid innehålla förspel och
penis in i slida. Börja varligt att hitta hem till varandra, mycket mys, kyssar och smek är en bra start, säger Katarina Heed.

Av: Jennie Sjögren