Så laddar du inför förlossningen – 5 saker att tänka på

Med bebis och fjärilar i magen närmar sig datumet för förlossning. mama har slutspurtstipsen för kroppen, själen och BB-väskan.

ANNONS
ANNONS

Snart är det beräknade födelsedatumet äntligen här! Eller snart och snart, det vet man ju aldrig. Kanske dröjer det ytterligare två veckor till förlossning (eller tre, hua!).

En kvinna med erfarenhet av att gå i väntans tider är Carola Wetterholm, som tidigare har medverkat i tv-programmet ”Familjen Annorlunda”. Åtta förlossningar har givit nio barn, födda såväl före som rejält efter utsatt datum.

– Om det inte är dags just i dag tycker jag att man ska göra något man mår bra av. Shoppa bebisgrejor eller ligga och äta praliner framför tv:n om det lockar mer. Jag tycker att det är en tid i livet då man verkligen, på riktigt, ska vara snäll mot sig själv. Snart kommer det en bebis som ställer livet på ända, det gör de oavsett om det är nummer ett eller sjutton.

Gudrun Abascal, barnmorska och författare till vänta barn-bibeln ”Att föda”, instämmer:

Förlossning och förberedelser

Gudrun Abascal

– Man ska ta hand om sig själv och inte googla en massa skräckhistorier. Prata med barnmorskan för att få en realistisk uppfattning. Att gå omkring och oroa sig påverkar hjärnan som i sin tur styr kroppens hormoner. Passa på att vara ledig fyra veckor före förlossningen – om du kan. Det är inte bara viktigt för kroppen utan även för psyket, det tar tid att lämna jobbet mentalt.

Fyra veckors lugn är kanske inte det enklaste att få till, så då gäller det att försöka prioritera en tupplur.

– Vila är jätteviktigt. De flesta förlossningar går i gång på natten, så försök att ta en siesta. Kan du inte sova mitt på dagen, passa på att vila i alla fall, säger Gudrun Abascal.

5 sätt att ladda inför förlossningen

1. Maten
Att föda barn är lika energikrävande som att springa ett maratonlopp. Klart att du behöver energi för att orka med en aktivitet som slukar en påse Polly (500 kcal) i timmen. Ett par veckor före förlossningen är det läge att bunkra upp på långsamma kolhydrater. Slopa nudlar och formfranska till förmån för bulgur och havregryn. Välj bröd, pasta och gryn efter devisen ”grått gör gott, vitt ingen hit”. Gör som Gunde Svan och ät havregrynsgröt varje morgon. Känns det bekant? Handen på hjärtat, så här bör du äta oavsett graviditetsvecka.

Kom ihåg! I krig och krystvärkar är allt tillåtet. Hittar du din bästa extraenergi på absoluta upploppet ur en Snickers – varsågod och ät!

Prenumerera på mama

2. Väskan
På nätet florerar diverse checklistor med allsköns ting som ska ner i BB-väskan, men den bästa att utgå ifrån är förstås mamas!

Kom ihåg! Laddningssladdar till alla tekniska prylar! Mobiler laddar snabbt ur vid allt ”hen är här”-messande.

ANNONS
ANNONS
3. Mentalt
Det brukar beskrivas som den största smärtan du någonsin kommer att uppleva, och det mesta du kommer över i tipsväg brukar handla om hur man kan lindra den. Naturligtvis är det bra att läsa på om förlossningsförloppet och vilken smärtlindring som finns, men glöm inte att förbereda dig mentalt. Är du tveksam? Tänk om. Mental träning används flitigt inom idrottsvärlden, och den bärande filosofin är att förväntningar styr resultatet.

Förvänta dig att du faktiskt kommer att klara av utmaningen och visualisera guldmedaljen i form av ditt eget lilla knyte. Gör det till en vana att träna djupa andetag eftersom syretillförseln blir bättre och energinivån stiger både före och efter förlossningen. Testa avslappningsskivor eller en profylaxkurs.

Kom ihåg! Mentalt målbildstänk och djupandning är något du även kommer ha användning av när barnet är ute.

Förberedelser inför förlossningen

4. Hemma
Kanske har du översköljts av den så kallade boainstinkten, och städar och piffar som aldrig förr? Visst kan det vara skönt att ha det rent och städat hemma, men med måtta. Det finns bättre tillfällen att ligga på alla fyra och rengöra kakelfogarna än när du är höggravid. Att städning skulle trigga igång förlossningen för den som gått över tiden är tyvärr bara en myt, och har du inte andra barn att hålla efter kan du lika gärna spara på krafterna. Något som däremot kommer att behövas är mat i mängder, i synnerhet om du ammar. En helammande kvinna behöver 500 extrakalorier per dag – av det näringstäta slaget (hasta la vista, Polly!).

Kom ihåg: Gör storkok och fyll frysen med matlådor. Lita på oss, första tiden kan man inte få för många. Och det är helt okej att äta Polly också!

5. Förlossningsbrevet
Hur aktuellt är förlossningsbrevet egentligen? Även om det endast var ett par veckor sedan du präntade ner dina önskemål om en helt naturlig förlossning, kanske de har ändrats i takt med att förlossningsdatumet kommer allt närmare. Tänk på att det är din förlossning, och personalen finns där för att tillgodose dina rimliga önskningar. Det är inte läge att be personalen pressa dina medhavda ekologiska apelsiner, men vill du slippa saftsoppa eller äter vegetariskt kan du skriva ned det nu.

Kom ihåg: Kanske viktigare än brevet – öva med din förlossningspartner så att hen har koll på de viktigaste sakerna för dig, utan att behöva bläddra bland papper.

Av: Karin Hoffner

Texten är tidigare publicerad 2013 och uppdaterad i maj 2017.

NUVARANDE Så laddar du inför förlossningen – 5 saker att tänka på
NÄSTA Förlossningsberättelsen: Hade vi bott kvar i Arjeplog hade jag fött i bilen