Så mycket socker innehåller sommarens favoriter

Sommaren är äntligen här! Det är njutningens tid och vi unnar oss på stranden, semestern och grillfesten. Alla vet att glass, snacks och feta såser är onyttiga – men hur mycket socker innehåller de egentligen?

På sommarlovet och semestern är det lätt att det blir glass eller något extra gott nästan varje dag. Vi har kollat närmare på hur många sockerbitar några av sommarfavoriterna innehåller. Antalet är per förpackning.

FILM: Så här mycket socker innehåller favoritglassarna

Ingrid Larsson, näringsfysiolog på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg, tycker att vi bör tänka på hur mycket tillsatt socker vi äter och låta oss längta efter glassen.

Ingrid Larsson 2015Bör vi vara oroliga för hur mycket socker vi stoppar i oss på sommaren?

– Ja, men man måste fokusera på rätt saker. Det är inte farligt att äta en middag som innehåller senap eller ketchup. De innehåller visserligen socker men det är ett tillbehör som du äter ytterst lite av. Även om man skulle äta ketchup flera gånger i veckan är det inte samma sak som om man äter sockersötad glass. 

– Det är viktigt att sätta socker i sitt sammanhang. Ett tillbehör i en bra måltid som innehåller kött eller fisk, potatis och grönsaker spelar inte sockret i ketchup eller senap någon roll. Men med en glasstrut varje dag blir det mycket socker och för lite andra näringsämnen.

Ledighet innebär ofta en glass på stranden och sommarkvällarna leder lätt till efterrätt flera dagar i veckan. Hur ska man tänka som förälder?

– Det är bra om det blir vardag på sommaren också. Några dagar i veckan gäller vanlig mat och inget tillsatt socker. Det gäller även det vi dricker. Vi mår bra av att längta lite till glassen. Både barn och vuxna. Får man glass varje dag är det mera jaha, där är den dagliga glassen. Ät glass när det är helg eller om ni vill fira lite extra. Se också till att glassen inte ersätts av något annat med tillsatt socker, som kex eller bullar.

Drycker sötade med socker ökar risken för övervikt hos barn

Enligt de nordiska näringsrekommendationerna bör mindre än 10 procent av energin från maten komma från tillsatt socker. För vuxna motsvarar det ungefär 50-75 gram, cirka 17-25 sockerbitar tillsatt socker per dag, beroende på hur mycket energi man behöver och gör av med. En studie som Livsmedelsverket gjort visar att fyra av tio svenskar äter mer socker än så.

Se upp för socker på grillfesten

Att äta för mycket socker är ohälsosamt för kroppen. Äter man mycket tillsatt socker finns det inte någon plats för näringsrik mat med vitaminer och mineraler utan kroppen fylls bara med mer kalorier än man gör av med. Flera studier visar att vuxna som börjar äta mer socker går upp i vikt medan de som drar ner på sockret minskar i vikt. Det är även bevisat att drycker sötade med socker ökar risken för övervikt hos barn, men det går inte att se ett samband med socker från andra källor och övervikt hos barn.

De sötade dryckerna är också ohälsosamma för vuxna då forskning visar att de ökar risken för typ 2-diabetes. Risken ökar vid de mängder som svenskar i genomsnitt dricker i dag, som är 0,8 liter per vecka. Socker ökar också risken för hål i tänderna.

FILM: Så här mycket socker innehåller favoriterna på grillfesten

(Antalet är per förpackning)


Att det finns tillsatt socker i glass, godis, läsk, bullar och saft vet vi, men det tillsatta sockret finns även i många andra produkter på grillfesten som vi kanske inte tänker på. Något man bör se upp med i sommar är att använda söta drycker som törstsläckare, menar Ingrid Larsson.

 Socker i drycker kan vara lite tricky. Flytande socker passerar mättnadsregleringen och vi blir därför inte mätta av dem. Om det är varmt och vi dricker stora mängder sötade drycker får vi i oss mycket av det som kallas för tomma kalorier, vilket betyder att vi inte får i oss några andra näringsämnen som protein, kalcium och andra mineraler.

Fruktsocker är också socker, borde man undvika det?

– Nej, varken frukter eller bär. De innehåller näringsämnen, vitaminer och mineraler och man får tugga. Men man får tänka på mängden där också. Samma sak gäller juice. En deciliter juice är både bra och nyttig men dricker man halvlitrar eller litrar för att släcka törsten och tror att det är hälsosamt så är man lite på fel spår, säger Ingrid Larsson.

Är det bättre att dricka lightdrycker?

– Sötningsmedel är varken hälsosamt eller ohälsosamt men vetenskapen visar att drycker med sötningsmedel är alternativet om man vill ha en söt dryck utan socker. Det är kalorifritt och man slipper sockret. För vuxna som vill kontrollera sin vikt fyller lightdrycker en funktion eftersom det är bevisat att man minskar i vikt om man byter drycker med socker mot lightdrycker och inte gör några andra förändringar i sin kost, säger Ingrid Larsson. 

 

jordgubbar

Kan barn dricka lightdrycker?

– Vatten ska vara den prioriterade drycken för barn men ibland vill man ha variation. Om ett barn dricker ett glas sötad dryck i veckan spelar det ingen roll om det är saft, läsk eller en lightdryck. Men om det är varje dag är det inte bra. Fördelen med light är också att man slipper sockrets negativa effekt på tänderna, säger Ingrid Larsson.

Expertens 4 sommartips

1. Ha en plan för när ni äter socker under sommarveckorna

Lördagsgodis är en bra grej att fortsätta med om det är etablerat. Få bort den ”dagliga glassen” genom att planera, till exempel: På onsdag åker vi och badar och då blir det glass efteråt.

2. Inkludera barnen i planerna

Att planera när man får i sig socker är bra för både barn och vuxna men det viktiga när det gäller barn är att berätta vad som gäller. Om barnen vet vilka regler som finns undviker föräldrarna tjat.

3. Ät mer frukt och bär

Det går att göra hur mycket godsaker som helst med frukt och bär. Trä jordgubbar eller fruktbitar på grillspett så blir det roligare än att äta på tallrik. Gör smoothies av frukt och yoghurt eller köp meloner i olika sorters färger. Koka fruktkompott eller bärkrämer.

4. Pitcha för frukten!

Säg inte att idag blir det ingen glass utan ni får nöja er med frukt. Frukten ska komma i första hand!