Efter Star Wars-tabben: ”Vad är det som är så skrämmande med kvinnodockor?”

”Ray” är huvudkaraktär i den nya ”Star Wars”-filmen. Trots detta hittar vi bara hennes manliga biroller som plastfigurer i leksaksbutikerna. ”Det här är inte första gången som kvinnliga actionfigurerna lyser med sin frånvaro i leksakshyllan”, skriver Joanna Górecka som börjar tröttna på leksaksfabrikernas agerande.

joannastarwars

Något märkligt har hänt. När ett företag ska sälja leksaker från nya Star Wars-filmen saknas en docka. Den kvinnliga huvudkaraktären, Rey. Konstigt nog är det väldigt lätt att hitta dockor som föreställer de manliga birollerna. Till och med piloten Finn. Det här är inte första gången dem kvinnliga actionfigurerna lyser med sin frånvaro i leksakshyllan.

I en scen från filmen Avengers hoppar den kvinnliga karaktären Black Widow ner från ett flygplan på en motorcykel för att rädda alla. Ganska badass. När scenen sen ska bli ett leksaksset har man plötsligt bytt ut Black Widow mot den manliga karaktären Captain America. Inte nog med det. Ytterligare en uppsättning leksaker har gjorts där ytterligare en annan manlig karaktär, Ironman, gör anspråk på hennes motorcykel.

När sedan leksaksuppsättningen av Guardians of the Galaxy lanserades saknades den enda kvinnliga huvudkaraktären Gamora helt och hållet.

När kedjan Target 2015 skulle göra en t-shirt av den klassiska scenen där Darth Vader pekar ett anklagande finger mot prinsessan Leia byttes plötsligt prinsessan Leia ut mot en annan karaktär som inte alls var med i scenen, utan parallellt pillade navelludd borta på sin ökenplanet. Nämligen Luke Skywalker. Varför? T-shirten skulle säljas på pojkavdelningen. Således: kvinna måste bort. Tydligen.

Vad tänker egentligen Target är faran med att låta prinsessan Leia, en nyckelkaraktär, få vara kvar på tröjan – i sin egen scen? Varför får inte Black Widow behålla sin motorcykel? Varför finns ingen Gamora-docka? Varför i helvete finns ingen Rey-docka?

Osynliggörandet av kvinnor är redan ett stort problem i filmvärlden. I professionella, aktiva roller ser vi så mycket som 80,5 % män och så lite som 19,5% kvinnor. Och trots denna uppenbara underrepresentation väljer kläd- och leksakskedjor att lägga tid och resurser på att aktivt osynliggöra de existerande kvinnliga karaktärerna – som förutom sin handlingskraft och sitt mod dessutom redan i många fall är översexualiserade jämfört med sina manliga medkaraktärer.

Företagen gör två primitiva och unkna antaganden:
1) Action är för pojkar.
2) Om action är pojkar måste vi PROMPT avlägsna de kvinnliga karaktärerna FÖR GUD FÖRBJUDE att pojkar leker med dockor som är kvinnor.

Jag vill fråga de här företagen: vad är det kvinnodockor som skrämmer er sååå mycket?

byline_joannagorecka1