Så gör du för att somna när inget annat hjälper – det här är bästa knepet

Blir man väckt tillräckligt många gånger på en natt kan det vara svårt att komma till ro igen när bebisen väl sover. Känner ni igen stressen? Vi har ett bra tips för alla som inte kan sova!

Annonsen laddas.

Många av oss har provat det mesta för att komma ned i varv igen efter att ha varit uppe och blandat välling, vaggat, burit och sjungit mitt i natten. Vi dricker varm mjölk, provar meditation, djupandas och ser till att låta bli mobilen. Men om det inte hjälper då?

Det finns ett trick som forskarna bevisat ska få oss att varva ned lättare. I klippet nedan förklarar Science of Us hur det går till:

Så funkar tipset som hjälper dig att sova

Ett sätt att komma ned i varv är att kontrollera sin kroppstemperatur. Forskarna har hittat (lite otippat?) ett samband mellan hög kroppstemperatur och vakenhet. Du reagerar snabbare, och är mer fokuserad när du är varm. Dock gäller även det motsatta. Kroppen hjälper till på traven och brukar sänka kroppstemperatur en aning på kvällen för att varva ned, men du kan förstärka detta själv.

Människans fötter är jättebra på att just justera kroppstemperatur, eftersom fötterna har väldigt ytliga vener, där blodet kyls ned snabbare än på de flesta andra delar av kroppen. Så tipset är så här enkelt: stick ut ena foten från värmen under täcket nästa gång du inte kan sova – så vips, så kanske du blir lite tröttare!

Missa ingenting från din favoritsajt – ladda ned appen mama nu!

mama-nu-app-logo-1-150x150