I annonssamarbete med Årets mama

Newbie i samarbete med Woollie: Buda på finaste babyfilten

I samband med att mama och KappAhl utsåg Julia Mjörnstedt Karlsten till Årets inspiratörsmama för sitt filtmärke Woollie har Julia handstickat en filt av eko-spilltyger från KappAhls barnkollektion Newbie. Nu kan denna underbaring bli din!

Julia Mjörnstedt Karlsen, grundare av filtmärket Woollie, utsågs av mama och KappAhl till Årets inspiratörsmama – för hennes fokus på hållbarhet. I samband med utmärkelsen har Julia tagit fram en specialdesignad filt för Woollie, av spilltyger från KappAhls produktion av barnkollektionen Newbie.

woollie_newbie_dragare
Foto: Caroline Borg

Filten är tillverkad av ekologisk bomull och den inbitna Newbie-fantasten kommer att känna igen mönstren från tidigare kollektioner. Eftersom filten är tung fungerar den perfekt som lekmatta på golvet, i ett tipi-tält eller som madrass i vagnen.

julia_mjo%cc%88rnstedt_karlsten_kappahl_3

– Hållbarhet för mig handlar om att slänga så lite som möjligt. Filten är därför ­enbart gjord av spillbitar som blivit över när KappAhl ­producerat Newbie-kläder. Den är ­stickad med bara mina armar som redskap, och det ­ligger mycket kärlek bakom både designen och produktionen, säger Julia Mjörnstedt Karlsten, grundare av och designer på Woollie.

Filten auktioneras ut till förmån för Unicef

Filten finns bara i ett exemplar och ­auktioneras ut via Tradera, till förmån för Unicef på kappahl.com/mama. Auktionen pågår 22 november–8 december och pengarna går oavkortat till Unicefs arbete för världens barn. 

Film: Pål Hamel @palhamel

Newbie – mjukt, tidlöst och omfamnande!

Newbie är KappAhls ­kollektion för de minsta, med ­kläder och ­inredning som designats med ­särskild omtanke. Färgskalan är sober och ­designen gör plaggen både lätta att kombinera och att ärva. Kollektionen är 100 ­procent hållbar och all bomull är ekologisk för att du ska känna dig trygg med att du ger ditt barn det allra bästa. Newbie finns i storlekarna 44–128 cl.

Hållbarhet hos KappAhl

Redan 1993 började KappAhl använda sig av ekologisk bomull och samma
år lanserades den första hållbarhetsmärkta kollektionen. I dag är 38 procent av sortimentet hållbarhetsmärkt och målsättningen är att all bomull ska vara hållbar år 2020.

I dag köper konsumenten 12 kilo kläder och textilier varje år – och slänger 8 kilo i soporna. Trots att 95 procent av det slängda skulle kunna få nytt liv i kretsloppet. KappAhls textilinsamling Wear love and give back, som finns i alla butiker, erbjuder ett hållbart alternativ för uttjänta plagg.

– Till och med ett par håliga strumpor har ett värde och kan få ett längre liv. Problemet är att alltför få textilier i dag samlas in för återanvändning och återvinning, säger Fredrika Klarén, hållbarhetschef på KappAhl.

woollie_newbie_1
Foto: Caroline Borg

Buda på filten här!

Var med i vår mamagrupp de luxe på Facebook!