I annonssamarbete med AXA

Frukost. Dagens viktigaste måltid? Men också en kamp mot både klockan och kräsna små barnmagar. Här får du enkla frukosttips som hela familjen håller sig mätt på länge. Och som (förhoppningsvis) gör morgonen lugnare.

Frukosten kan skapa både frustration och ångest. Du vill ge ditt barn en bra start på dagen med en nyttig och bra frukost, något som ger bra energi för att orka med hela dagen. Och samtidigt ska du själv få i dig en mättande frukost. Här ger vi dig tips på hur du får du till en nyttig och god frukost som både du och barnen kommer stå er på länge!

Förenkla frukosten – hinn med att njuta

Du behöver inte krångla till det med trippla kastruller och tio frukostalternativ. Gör det enkelt för dig med en näringsrik bas som går att variera efter smak och tycke. Välj en bas med mycket fibrer, fullkorn och nyttiga fetter, som gryn, granola och müsli utan tillsatt socker. Variera sedan i oändlighet med fil, naturell yoghurt, mjölk, havrebaserade yoghurtar eller just din familjs favorit. Det blir en mättande frukost som går snabbt att få till och som håller er pigga både i leken på förskolan och under en lång arbetsdag.

Pojke äter frukost

Gott och nyttigt för hela familjen. Fyll morgnarna med matglädje, lugn och ro. Axa granola ger alla familjemedlemmar en bra start med nyttiga nötter, goda bär och spännande smaker. Enkelt att gilla.

Tänk fibrer och fullkorn

Fiberrik mat håller dig mätt längre. För att barnen ska orka leka och lära ända fram till lunch, medan du och din partner ska prestera på jobbet, är det därför smart att fylla frukosten med mättande och näringsrika fibrer och fullkorn. Ett extra plus för dig är att mättnadskänslan ofta gör att du småäter mindre under dagen. En fiberrik frukost innehåller till exempel frukt och gryn.

Sked med . nötter och gryn.

Heja enkla frukostar! Snabbt och mättande med nötter, havregryn, korn och råg.

Låt barnen välja frukost

Om barnen får vara med att bestämma ökar chansen att de äter upp. Låt frukosten bli barnens egen favoritstund, där de kan välja själv men inte har tusen valmöjligheter (det kan bli jobbigt för både dig och dem). Häll upp müsli, granola, frön och russin i glasburkar så att de enkelt kan välja sort, utan att det blir en massa disk. Du och din partner kan mixa er egen favorit, och hinner äta i lugn och ro. Extra plus: glasburkar är snyggt i skafferiet också!

Barn tar mandlar ur en skål.

Naturliga ingredienser utan en massa konstigheter. Nötter, torkad frukt, och tre sädesslag – havre, råg och korn. Rostat i ugnen för bästa krispighet. Simply Great Granola är en ugnsbakad, härligt krispig granola utan socker men rik på fiber och fullkorn!

Visste du att…

…en bra frukost håller dig mätt längre och håller ditt blodsocker stabilt. Satsa på något proteinrikt samt fiber och fullkorn –  nötter, frön, frukt och bär!

Frukost utan dolt socker

Det vet vi ju sedan gammalt att socker inte hör till i en hälsosam frukost. Men det är inte alltid det lättaste när barnen tjatar om chokladflingor i sockrad yoghurt. Nu har vi lösningen. Axas nya Simply Great granola är en ugnsbakad, krispig och lyxigare müsli – fylld med goda smaker och utan tillsatt socker, där sötman enbart kommer från frukt, bär och goda kryddor. Det bästa vi hört sen Bolibompa!

Vilken blir din frukostfavorit? Axas nya granola Simply Great finns i smakerna Kakao, mandel & blåbär, Hasselnöt & cashew, Blåbär, dadlar & kardemumma eller Jordgubbar & svart vinbär. Alla utan tillsatt socker så klart!

Läs mer om nyttiga och goda frukostar. Här hittar du också flera enkla och spännande frukostrecept för hela familjen.

NUVARANDE Smarta frukosttips som ger dig (och familjen) kraft att orka hela dagen
NÄSTA Julia Bergman: ”De som väljer bort ett barn med Downs går miste om något”