Snart är det jul med ledighet, glada barn, god mat… och en hel del stress och förväntningar. För hur gärna vi än vill ha en stillsam och välplanerad jul inser vi ofta där vid 19-snåret på julafton att vi bara är stressade och har glömt att njuta av stunden. mama tipsar om hur du lättast hittar julefrid.

  1. Kom ihåg att köpa batterier – du vill inte uppleva reaktionen när den nya batteridrivna leksaken inte går att använda med en gång.
  2. Överjobba inte. Ofta är det inte barnens förväntningar som är skyhöga – utan dina. Involvera barnen istället och fråga hur de vill fira julafton. Det är troligen inte alls särskilt avancerat.
  3. Håll barnen mätta mellan sockerchockerna. Ligg steget före med blodsockernivåerna hos barnen (och kanske även dig själv – hangry, någon?). Vänta inte med köttbullar till den stora julmåltiden, det är bättre att låta dem småäta än att ta den stora middagsfighten, då du själv helst vill få äta utan bråk.
  4. Välj era fighter – uppfostrar gör vi en annan dag.
  5. Uppmana inte till obekväma släktkramar. Du vill nog själv inte tvingas krama någon – och det vill inte dina barn heller, oavsett hur fin julklapp en viss släkting har köpt.
  6. Gå ut! Se till att ge barnen lite luft innan hela eftermiddagsracet börjar. De behöver få springa av sig energi, och du behöver kanske andas.
  7. Gå undan. Varje mama behöver sin egentid. Ta med telefon/tidning/podd och gör ett långbesök på toaletten.
  8. Och till sist: Kom ihåg att mysa – julen handlar ju trots allt om att vara med sina nära och kära, eller hur?

Läs mer: 8 personer ditt barn inte behöver krama i jul

Av: Matilda Andersson och Lisa Nylén

NUVARANDE Så överlever du julen med kids – 8 beprövade lifehacks
NÄSTA Linda, 32: ”Jag kände inte omedelbar kärlek för min bebis”