Så får du barnen att sova bättre – experternas bästa tips för 0-6-åringar

Att försöka få barnen att vara pigga på dagen och sova på kvällen kan vara lättare sagt än gjort. Något som kan hjälpa barn i alla åldrar att sova bättre är att vara utomhus i dagsljus i minst en timme varje dag. Vårdguiden 1177 har tagit fram flera konkreta tips på hur du förbättrar sömnrutinerna.

Att få barn att sova är ett ständigt samtalsämne bland småbarnsföräldrar. Om barnet sover dåligt gör även föräldrarna det – vilket ofta leder till slitningar i familjen.

Att lyckas med en god sömnrutin för barnen kan vara lättare sagt än gjort, men Vårdguiden 1177 har tagit fram några praktiska råd på hur du underlättar sömnen för ditt barn – och därmed dig själv.

Kanske kan något underlätta för just din familj!

Få barn 0-12 månader att sova

Nyfödda barn sover och äter oregelbundet och det är väldigt vanligt att de vaknar flera gånger på natten. Från tre månaders ålder växer och utvecklas de fort. De flesta har en ganska stabil dygnsrytm och känner skillnaden på dag och natt, men ändå skiljer sig sömnmönstret mycket mellan olika barn.

Låt sovrummet vara svalt, tyst och mörkt.
Du kan använda en nattlampa under de mörka årstiderna om du tycker att det blir alldeles för mörkt. Var lugn och ha rummet fortsatt mörkt om du till exempel behöver byta blöja på barnet.

Försök att hitta en dygnsrytm.
Var ute i dagsljus en stund varje dag och att ha det mörkt och lugnt på natten. Få barnet att förknippa natten med lugn i stället för lek.

Hitta er egen väg till sömn
Vissa barn tycker att det mysigt att vaggas, andra att vara nära sin förälder i en bärsjal, suga på napp, åka vagn eller sitta i en bilbarnstol.

Få små barn att sova hela natten.
Foto: iStock

Få barn 1-3 år att sova

En hel natts sömn för ett barn i ettårsåldern brukar innebära ungefär fem timmars sömn i sträck.

Undvik sovstunder alltför nära sängdags.
Att barn sover bra på dagen brukar inte leda till att de sover sämre på natten. Om du märker att ditt barn har svårt att somna på kvällen efter en tidigare sovstund, prova att korta ner tiden på dagen. Försök att undvika sovstunder alltför nära sängdags, det är bra om barnet vaknar senast klockan 15.

DU KANSKE OCKSÅ VILL LÄSA: 10 anledningar till att föräldrar blir GALNA vid varje nattning

Möt barnets behov av närhet.
Barn i åldern 1-3 år kan vara rädda för separationer. Plötsligt vill barnet bara sova i sin vagn, behöver hjälp och närhet för att somna om eller blir kissnödig eller törstig precis innan läggdags.

Försök att lugna om barnet är rädd för mörkret
I den här åldern har barnet en mer utvecklad fantasi och många är rädda för till exempel tjuvar och monster. Rädslorna kan påverka sömnen eftersom de gör att barn drömmer mer och tycker att det är läskigt att vara ensamma i sängen. Bekräfta och visa att du förstår att barnet är rädd.

Läs en lugn saga före läggdags
Undvik skrämmande sagor och tv-program vid läggdags. Läs gärna samma saga varje kväll för att skapa en trygg rutin som barnet förknippar med sömn.

Få barn att sova på natten.
Foto: iStock

Få barn 3-6 år att sova

I treårsåldern är barn väldigt aktiva. Oftast är det full fart från att de vaknar till att de går och lägger sig.

I femårsåldern har de allra flesta slutat att sova på dagen.

Låt ditt barn vila eller sova en stund på dagen om det behövs.
Barn i den här åldern blir ofta överaktiva och bråkiga i stället för sömniga när de har sovit för lite. Därför kan det vara svårt för omgivningen att förstå när en femåring har sömnbrist.

Stäng av tv, dator och surfplatta minst en timme före läggdags.
Det blå ljuset från bildskärmen gör att vi människor inte känner av kroppens naturliga trötthet lika lätt och kroppen får svårt att känna av när det är dags att sova.

Korta ner vilostunden så att barnet hinner bli trött lagom till läggdags.
En vilostund på 25–45 minuter brukar vara lagom. Försök att undvika sovstunder alltför nära kvällen och sängdags – det är bra om barnet vaknar senast klockan 15.

Barns sömn är en het fråga bland föräldrar
Foto: iStock

Ha fasta läggtider så ofta som möjligt.
Barn mellan 3 och 6 år brukar ibland vilja vara uppe lite senare på kvällen med vuxna och äldre syskon. Många barn är ändå morgonpigga och vaknar tidigt oavsett när de gick och la sig. Försök att ha fasta läggtider, men om ditt barn får vara uppe senare vid enstaka tillfälle – lägg in en kort sovstund dagen efter.

Om ditt barn är extra trött – ta reda på varför.
Att barn mellan 3 och 6 år är trötta på dagen kan ha olika orsaker. Det kan till exempel bero på att barnet sover oroligt på nätterna, har ont någonstans eller känner sig stressad. Försök prata med barnet och ta reda på var skon klämmer.

Missa ingenting från din favoritsajt – ladda ned appen mama nu!