Nattskräck: Så vet du om ditt barn eller bebis har det – och så agerar du

Har du vaknat på natten av att ditt barn skrikit hysteriskt, men varken gått att trösta eller väcka? Förmodligen har hen drabbats av nattskräck. mamas webbredaktör Lisa Nylén har upplevt nattskräck med båda sina barn.

Första gången min son fick nattskräck var han två år gammal. Han låg i min famn men skrek hysteriskt efter just mig. Inget jag eller min man gjorde fungerade – han var otröstlig och gick inte att väcka. Efter en kvart, som kändes som ett dygn, ställde vi oss med honom i fönstret och tittade på trafiken. Långsamt blev han lugn, för att sedan vakna till, och vi kunde natta om honom.

Jag hade aldrig hört talas om nattskräck då men insåg, efter att ha googlat lite, att det var ganska vanligt. Första gången det händer är det väldigt läskigt för föräldrarna, men barnen lider inte och nästa morgon minns de inte ens vad som har hänt.

nattskräck drabbar framför allt små barn

Eva Lyberg.

Eva Lyberg, leg. psykolog och leg. barn- och ungdomsterapeut, samt mamma till två tonårssöner, bekräftar att nattskräck ofta påverkar föräldrarna mest:

– Man blir upprörd själv, för när ett barn reagerar ska förälderns omvårdnadssystem aktiveras. Blir barnet oroligt blir föräldern orolig och så lugnar den barnet. I den här situationen ska man försöka lugna ned sig själv och bara stå ut, så att man inte själv drabbas av en attack och blir jätteorolig, säger hon.

Nattskräck vanligast hos små barn

Nattskräck upphör oftast när barnet fortfarande är ganska litet, även om det i enstaka fall kan följa med upp i vuxen ålder. Min son som är nästan sex har inte haft det på flera år. Min dotter, däremot, som är drygt tre, får det då och då. Nu senast blev hon som ett odjur som försökte bitas, fräsa och verkade nästan galen. Då var det skönt att veta att det bara var nattskräck.

– Nattskräck är något besvärligt, men också naturligt, och det beror oftast inte på något särskilt, säger Eva Lyberg.

Om ens barn får återkommande nattskräck tipsar Eva om att man som förälder ska försöka förbereda sig:

– Det gäller att hitta vad som hjälper för ens eget barn. En del föräldrar upptäcker att barnet är kissnödigt och efter att det varit på toaletten släpper nattskräcken. Andra sitter bredvid och pratar lugnande. Jag tror att även om barnet sover är det medvetet om att någon är där, så det är bra att visa att man finns där. För en del barn går det att lägga handen på, men en del klarar inte det, säger hon.

Nattskräck är ofarligt

Jag upplever att mina barn har fått nattskräck om vi föräldrar varit borta eller om det skett någon större förändring i deras liv, exempelvis inskolning på förskolan. Därför är jag numera mer beredd på att ett anfall kan komma. En bekant berättade att barnet triggas av beröring och röster under anfallet, så även om det är svårt försöker jag att inte prata eller röra vid min dotter, men sitta nära så att hon vet att jag är där.

Trots att nattskräck är vanligt bland små barn är det få föräldrar som har hört talas om det innan de upplevt det. Dessutom finns det inga vetenskapliga metoder man kan ta till för att få det att upphöra. Dock kan det vara skönt att veta att det är ofarligt, samt att det sällan håller på längre än 20 minuter.

Eva Lyberg ger också tips på hur man kan försöka förebygga nattskräcken:

– Tänk igenom nattningsrutinen – kanske kan du vara mer nära, till exempel. Ge en kort massage, killa på ryggen eller något annat som gör barnet fysiologiskt nedreglerat när det somnar.

3 tecken på att ditt barn har nattskräck

  1. Hen skriker och verkar rädd
  2. Hen verkar vara vaken, men går inte att få kontakt med
  3. Hen vill inte bli tröstad och försöker putta bort dig

3 saker du kan prova om ditt barn drabbas av nattskräck

  1. Sitt nära, men rör inte vid barnet
  2. Var tyst
  3. Försök distrahera barnet genom att exempelvis låta det titta ut genom fönstret och långsamt vakna till.

Läsarnas tips på hur du hjälper ditt barn som har nattskräck

Helena:

För oss funkade det att gå ut på balkongen. Ändringen i temperatur bröt det och han blev lugn.

Susanne: 

Det som hjälpte för oss var att tvinga i honom välling i nappflaska. När han sög blev han lugn.

Catarina:

Vi tände en liten lampa, vilket gjorde att han blev lugn, vaknade till och somnade om igen.

Lisa:

Vi fick tipset att testa Omega 3 som finns att köpa på Apoteket. Tycker verkligen att det gett god effekt!

Helena:

Mina barn har haft nattskräck många gånger och vi har i princip lyckats “ta bort” dessa utbrott helt. Vi upptäckte först att barnen hade dessa nattskräckstillfällen vid nästan samma tid eller timme, så vi satte påminnelse på mobilen och gick in till barnet cirka 30 minuter innan utbrottet beräknades komma. Då fixade vi exempelvis till kudden och täcket, kramade barnet, pussade på pannan, masserade lite på ryggen, pratade lugnt eller bytte blöja för att väcka dem lätt. De somnade sedan om på 30 sekunder och vips så var det borta!

NUVARANDE Nattskräck: Så vet du om ditt barn eller bebis har det – och så agerar du
NÄSTA Sjukgymnasten: ”En kvinnlig rättighet att bedövas efter förlossningen”