Låt barnen ha tråkigt – 6 tips på hur du hjälper dem att ”bara vara”

Det är lätt att försöka stimulera sina barn så fort de klagar på att de har tråkigt. Men barn mår inte dåligt av tristess. Samtalscoachen Åsa Nyvall ger tips på hur du kan underlätta för barnen – och dig själv.

– Mamma, jag har inget att göra!

Detta är en mening de flesta av oss kan höra både en och tio gånger per dag. Särskilt under sommarlovet, då många familjer umgås dygnet runt i flera veckor.

Och det är svårt att inte gå med på att bygga det där legotornet, eller ta med barnet på bio eller styra upp en lekdejt. Men vi föräldrar måste faktiskt inte.

Åsa Nyvall tipsar om att låta barnen ha tråkigt

Åsa Nyvall.

Vår systersajt ToppHälsas bloggare, samtalscoachen Åsa Nyvall, vill understryka att barn inte mår dåligt av att inte ha något att göra.

”Jag har tänkt en hel del på det här med att våra barn numera nästan aldrig får ha tråkigt. Så fort ett barn uttrycker tristess sätts något i händerna på dem eller så sätter man på en film eller något annat som stimulerar dem. Vi serverar en rad råd om vad de kan hitta på och åker kors och tvärs för att fylla kvällar och dagar med aktiviteter för våra barn”, skriver hon.

I ett blogginlägg tipsar hon om hur vi föräldrar kan tänka när barnen känner sig uttråkade och sysslolösa.

1. Tristess är inte dåligt

Jag tror att det är enormt viktigt att barn får ha stunder av tristess, eftersom det är då fantasin triggas. Ingen sitter kvar i tristess för länge. När det blir tråkigt och man har fått gnälla av sig en stund börjar tankarna istället snurra kring vad man kan göra. Fantasin får utrymme och våra barn kommer på en massa bus och roliga upptåg.

Barn mår inte dåligt av tristess

ÄR DU EN RASTLÖS MAMA? Missa inte kursen Yoga och wellness som livsstil

2. Det är okej att ”bara vara”

Barn behöver tid utan aktiviteter eller en padda i handen. Det utvecklar dem och stimulerar deras upptäckarlust. Och kanske viktigast av allt – det skapar en mer stressfri miljö. Att lära sig att då och då bara vara, utan yttre stimuli eller att bli serverad en färdig lösning.

3. Orka lyssna på gnället

För dig som förälder: Om möjligt, orka lyssna till barnets gnäll, och orka låta ditt barn ha tråkigt, med visshet om att det går över och att något annat händer inuti ditt barn. Om du tidigare – handen på hjärtat – har varit snabb med att erbjuda stimulans i olika former så kommer det bli tufft under en period. Ditt barn kommer inte få det som hen är van vid; en mobil i handen, en film på TV, en biltur till simhallen eller ett lekland. Det kommer skapa frustration, vilket är helt normalt. Och det blir besvärligt för dig också. Men tänk då att det är det finaste du kan ge ditt barn på sikt om du härdar ut – du erbjuder en stund som skapar lugn och ro, en stund som väcker fantasin och upptäckarlusten.

4. Minska antalet aktiviteter

Låt inte kalendern vara fulltecknad med aktiviteter för barnen. Det skapar mycket stress. Barn har full rulle hela dagen på förskolan eller i skolan, så när de kommer därifrån kan de behöva lugn och ro. Inte åka iväg till aktiviteter i nya miljöer med massor av intryck. Inte ha tider att passa under sin lediga tid. Ge dem utrymme att varva ner. Läs en bok tillsammans, prata om hur dagen har varit, ta en promenad – och låt dem ha tråkigt.

Barn klarar av att ha tråkigt

5. Gör nattningen till en mysig stund

Natta inte barnen med en film på paddan eller något annat tekniskt hjälpmedel. Låt dem få somna till din röst, låt dem få känna tryggheten i din omfamning. Något som är bekant och skapar lugn hos dem. Prioritera den här tiden på kvällen.

UNNA DIG LITE VÄLBEHÖVLIG EGENTID I HÖST: Följ med mama och Annika Sjöö till Vann spahotell

6. Våga ha tråkigt du också

Allt det ditt barn behöver, behöver också du, så gör den här resan tillsammans. Resan in i tristessens värld. En stressfri, fantasieggande och harmonisk värld.

Åsa Nyvall är utbildad samtalscoach, par- och relationscoach, och lärare i Yin yoga. Hon håller klasser inom både yoga och meditation och skriver Välbefinnandebloggen på ToppHälsa.

Vann med mama och Annika Sjöö

NUVARANDE Låt barnen ha tråkigt – 6 tips på hur du hjälper dem att ”bara vara”
NÄSTA Träna med Olga Rönnberg – boosta bålen och orka mer med barnen