Allt fler ger sina barn unika namn: ”Namnet är ett varumärke”

Det blir allt vanligare att ge sina barn namn som är helt unika. Enligt namnexperten Emilia Aldrin är det en spegling av samhället: "Namnet blir ett varumärke".

ANNONS
ANNONS

Har du funderat på att ge ditt barn namnen Mason, Finoa, Haylie, Legolas eller Amabelle?

De senaste åren har det blivit vanligare att ge sitt barn ett namn som ingen annan har.

Emilia Aldrin är universitetslektor på Högskolan i Halmstad och namnexpert, och enligt henne kan man tydligt se en ökning bland ovanliga namn de senaste åren.

Udda stavningar ökar

– Man kan absolut se att nyskapande namn ökar. Udda stavningar förekommer nu också oftare när man vill ge sina barn ett ovanligt namn, säger Emilia Aldrin till Ttela.se.

Annorlunda stavningar kan till exempel vara att man byter ut s mot c eller z, eller både och, som i ”Lucaz”. Många lägger även till ett h i slutet av namn som slutar på a, till exempel Sannah.

bebisnamn 2017

Namnet blir ett varumärke

Emilia Aldrin berättar att ovanliga namn-trenden har ökat sedan mitten av 1900-talet och är en konsekvens av hur samhället har förändrats.

– Originalitet och individualism har fått en ökad betydelse, samtidigt som känslan för kollektivet och traditionen minskar. Namnet blir ett varumärke och något som bara är jag, säger hon.

De som ändå vill ha kvar traditionella släktnamn ger dem som andra- och tredjenamn.

Namnstatistiken för 2016, som visar vilka namn som var populärast på nyfödda, kommer i morgon, tisdag 31 januari. Här kan du läsa vilka namn svenska föräldrar gav sina barn 2015.

NUVARANDE Allt fler ger sina barn unika namn: ”Namnet är ett varumärke”
NÄSTA 7 saker som gör separerade föräldrar till hjältar