10 knep för att sova bättre – läkarens bästa tips

Som småbarnsförälder förväntar man sig inte direkt att sova bra och mycket. Men även om nätterna styckas upp av barnskrik och blöjbyten finns det knep man kan ta till för bättre kvalitetssömn.

För en trött småbarnsförälder kan det vara provocerande att höra att man kan påverka sin sömn när bebisen vill äta varje timme, treåringen kissar i sängen eller sexåringen har mardrömmar. För att inte tala om hur svårt det är att sova när hela familjen trängs i dubbelsängen och man inte sällan får en liten armbåge i ansiktet.

Men trots att vi förväntar oss att sova både mindre och sämre under småbarnsåren är det alltid välkommet med tips på hur vi kan förbättra sömnen, de stunder då vi faktiskt sover.

Peter Åhnblad är specialist på öron-, näs- och halssjukdomar samt huvud-halskirurgi och är överläkare på Sickla ÖNH-center i Stockholm. Här ger han sina bästa tips på hur du sover bättre och ökar kvaliteten på sömnen.

1. Varva ner

Gärna 1-2 timmar före sänggående.

2. Sov i en bekväm säng

Sover hela familjen fortfarande i 140-sängen du köpte för tio år sedan? Kanske är det dags att uppgradera sig till en både bekvämare och bredare.

3. Sängen är till för sömn och samlevnad

Netflix i sängen – känns det igen? Undvik att ta in skärmarna i sovrummet och låt det vara en fristad från sådant som tar fokus från sömnen.

4. Undvik alkohol

Detta är ett av de enklaste och viktigaste råden för bättre sömn. Skippa det där glaset vin till maten, och sov bättre. Alkohol påverkar din sömn mer negativt än du tror.

5. Undvik uppiggande drycker

Sex timmar före läggdags bör du helt undvika kaffe, svart te och energidryck.

6. Motionera regelbundet

Gärna i dagsljus minst 30 minuter.

Tips på bättre sömn
Som småbarnsförälder gäller det att ta vara på sömnstunderna!

7. Sov inte för varmt

Se till att sovrummet är mörkt, tyst och svalt, helst inte varmare än 18 grader.

8. Undvik stora måltider på kvällen

För att magen inte ska ligga och jobba och påverka dig när du sover bör du undvika stora måltider sent på kvällen.

9. Stressa inte över att ligga vaken en stund

Ibland känns det som att vi ligger vakna i timmar och aldrig kan somna, men tänk på att du vilar även om du inte sover.

10. Gör något åt snarkningarna 

Snarkningar stör din sömn, men kan avhjälpas med hjälp av exempelvis nässpray, plåster eller att helt enkelt lägga sig på sidan och sova. Om din partner snarkar, och därmed stör dig, får du tipsa hen om detta!