10 knep för att sova bättre – läkarens bästa tips

Som småbarnsförälder förväntar man sig inte direkt att sova bra och mycket. Men även om nätterna styckas upp av barnskrik och blöjbyten finns det knep man kan ta till för bättre kvalitetssömn.

För en trött småbarnsförälder kan det vara provocerande att höra att man kan påverka sin sömn när bebisen vill äta varje timme, treåringen kissar i sängen eller sexåringen har mardrömmar. För att inte tala om hur svårt det är att sova när hela familjen trängs i dubbelsängen och man inte sällan får en liten armbåge i ansiktet.

Men trots att vi förväntar oss att sova både mindre och sämre under småbarnsåren är det alltid välkommet med tips på hur vi kan förbättra sömnen, de stunder då vi faktiskt sover.

Peter Åhnblad är specialist på öron-, näs- och halssjukdomar samt huvud-halskirurgi och är överläkare på Sickla ÖNH-center i Stockholm. Här ger han sina bästa tips på hur du sover bättre och ökar kvaliteten på sömnen.

1. Varva ner
Gärna 1-2 timmar före sänggående.

2. Sov i en bekväm säng
Sover hela familjen fortfarande i 140-sängen du köpte för tio år sedan? Kanske är det dags att uppgradera sig till en både bekvämare och bredare?

3. Sängen är till för sömn och samlevnad
Netflix i sängen – känns det igen? Undvik att ta in skärmarna i sovrummet och låt det vara en fristad från sådant som tar fokus från sömnen.

4. Undvik alkohol
Detta är ett av de enklaste och viktigaste råden för bättre sömn. Skippa det där glaset vin till maten, och sov bättre. Alkohol påverkar din sömn mer negativt än du tror.

5. Undvik uppiggande drycker
Sex timmar före läggdags bör du helt undvika kaffe, svart te och energidryck.

6. Motionera regelbundet
Gärna i dagsljus i minst 30 minuter.

Tips på bättre sömn

Som småbarnsförälder gäller det att ta vara på sömnstunderna!

7. Sov inte för varmt
Se till att sovrummet är mörkt, tyst och svalt, helst inte varmare än 18 grader.

8. Undvik stora måltider på kvällen
För att magen inte ska ligga och jobba och påverka dig när du sover bör du undvika stora måltider sent på kvällen.

9. Stressa inte över att ligga vaken en stund
Ibland känns det som att vi ligger vakna i timmar och aldrig kan somna, men tänk på att du vilar även om du inte sover.

10. Gör något åt snarkningarna
Snarkningar stör din sömn, men kan avhjälpas med hjälp av exempelvis nässpray, plåster eller att helt enkelt lägga sig på sidan och sova. Om din partner snarkar, och därmed stör dig, får du tipsa hen om detta!

Är det barnen som inte sover? Testa vår onlinekurs Sova hela natten – ge ditt barn bättre sömn utan sömnmetoder

Kurs i barns sömn sova hela natten

NUVARANDE 10 knep för att sova bättre – läkarens bästa tips
NÄSTA 6 första april-skämt att utsätta barnen för (DU kommer åtminstone ha roligt)